3 juni Schiphol/New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van astrid vreeburg - WaarBenJij.nu 3 juni Schiphol/New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van astrid vreeburg - WaarBenJij.nu

3 juni Schiphol/New York

Door: Astrid Vreeburg

Blijf op de hoogte en volg astrid

03 Juni 2016 | Verenigde Staten, New York

We hebben een rustige vlucht gehad en alles verliep verder prima. Nadat we aangekomen waren op JFK airport stonden er niet overdreven wel 1000 mensen te wachten voor de 15 man douane personeel bij de desks. Eenmaal na een paar uur eindelijk in de hal te staan rees de vraag hoe we bij ons hotel wilden komen, en na wat overleg besloten we om dit keer met de bus naar de stad te gaan. We werden gedropt op de 5TH Avenue, tevens de duurste winkelstraat van NY. Vanaf daar was het 1 blok lopen naar ons hotel, wat een geweldige ligging had tussen de 5Th avenue en Timesquare. Hotelkamer had iets groter gemogen, maar het bed is erg goed en dat is het belangrijkst. We hebben onze spullen gedropt en zijn gelijk de stad in gegaan. Op de Time Square even snel iets gegeten bij ( hoe kan het ook anders) de Mac!! Voor ons was het inmiddels al 3 uur s ’nachts Nederlandse tijd) en 21.00 uur hier in NY, dus niet zo raar dat we om 22.00 uur onze ogen niet meer open konden houden!

De volgende ochtend werd ik rond 8 uur wakker en lag Peter niet naast me…bleek dat m’n lieve stuiterbal al om 6.00 uur door zoals hij het noemt “zijn stadje” aan het zwerven was. Ontbijten op de New Yorkse lifestyle, dus een koffieshop opgezocht en heerlijk ontbeten. Daarna naar de metro om naar de New WTC Tower te gaan,officieel heet het nu '' One World Trade Center", door de lage mist konden we de top niet zien, wel een beetje jammer, want we wilden graag naar het panorama deck. Naast de WTC tower ligt het WTC memorial dat erg indrukwekkend was (en we het een beetje vreemd vonden dat er mensen zijn die lachend een selfie nemen op deze toch verdrietige plek). Een verzorger zette een roos neer bij een naam op het monument, en vroegen hem naar de reden daar van... hij vertelde dat de roos werd neergezet bij een ieder die op deze dag jarig was. Dat waren er vandaag 9. Morgen doet hij weer zijn rondje daar er elke dag jarigen zijn. Ook bij het WTC en het monument ligt het het nieuwe PATH station,( het oude Ground Zero)…, werkelijk wat een indrukwekkend stukje architectuur. Eenmaal weer buiten zijn we te voet verder langs de Hudson River gelopen om daar de ferry te nemen naar Staten Island. Tijdens het varen kwamen we ook weer langs het Vrijheidsbeeld wat toch indrukwekkend blijft om te zien. Eenmaal weer terug in Manhattan hebben we de Metro gepakt naar de 14st om vandaar door Broadway naar Washington park te gaan lopen, ook dit is weer een relax park waar je diverse culturen op hun eigen manier ontspanning ziet vinden. Ook hebben we hier voor het eerst wild gezien…nl een echte eekhoorn!! We zijn verdergegaan naar de wijk Chelsea, want daar ligt het high line park. Dit park was wat moeilijker te vinden dan gedacht, Peter wist wel ongeveer waar het lag, maar op de kaart die we hadden stond het nog niet, het park is 2 jaar geleden aangelegd, mobiel is ook geen optie vanwege de hoge kosten, dus dan maar vragen aan voorbijgangers: NYPD wist het niet…, winkeliers wisten het niet…, totdat we iemand uit een woning zagen komen, en eindelijk wist die meneer/mevrouw??( we zouden niet weten welk geslacht deze persoon had) waar het Highline park was. Het Highline park is een trainrails die niet meer gebruikt wordt, kilometers lang is en hoog boven de weg loopt! Er waren 2 jongens begonnen met plantjes neer te zetten en ze zo op het idee kwamen er een park van te maken. Zo geschiedde..een nieuw park werd geboren! Er werden planten en bomen gepland over de oude rails, en er zijn kunstwerken geplaatst. Je hebt hier en daar leuke doorkijkjes naar de stad. Wehebben hier aardig wat tijd doorgebracht. We hebben de metro weer genomen om bij het Grand Central Stationte komen, wat overigens een zeer bekend station is door de vele films waarin het station te zien is. Het een mooi imponerend oud station waar de oude details nog bewaard zijn gebleven. Hiervandaan zijn we naar het hotel gelopen om even op bed te gaan liggen, ik had een vrij slechte dag met veel last van m’n rug en nek, maar genieten doe ik ondanks de pijn!! De stad heeft ons beide voor vandaag gesloopt, het was inmiddels al 20.00 uur dat we bij ons hotel kwamen, en hebben ons klaargemaakt om ergens wat te gaan eten, en daarna gauw naar bed… dag 1 in NY was erg indrukwekkend!

• 05 Juni 2016 - 10:46

Hans:

Zo,zo dat klinkt alsof jullie in 1 dag heel NY willen zien. Het is niet moeilijk voor te stellen wat jullie allemaal beleven, zo prachtig beschreven is alles. Dit moet echt een rollercoaster van emoties zijn als je door alle hoogtepunten en dieptepunten van deze stad loopt. Heel vele plezier nog en blijf vooral schrijven. Het is ontzettend leuk jullie zo te volgen

• 05 Juni 2016 - 19:32

Ellen:

Leuk geschreven! Wat een indrukken zeg en durven fietsen in NY!!!
    Ik krijg geen meldingen op mn hotmail dus ik zoek jullie af en toe ff op.
    Doe voorzichtig en blijf posten en GENIET!!!

• 05 Juni 2016 - 22:53

Jokevreeburg:

Wat geweldig om zo veel mooie dingen te zien lekker genieten knuff

• 06 Juni 2016 - 15:46

Esther De Ridder:

Ik had nog steeds geen melding gekregen, dus ben maar even hier gaan kijken.
    En zie.... jullie hebben al een aantal verslagen geschreven!
    Leuk om dit zo te lezen, en toch een beetje mee te genieten.
    Wat een indrukwekkende eerste dag zeg.